
Damerna slog serieledarna!
- Information


Det var en oerhört skön och dessutom utan tvekan rättvis seger i går på Lagavallen mot för dagen obesegrade serieledarna Bors SK, fyra matcher och fyra segrar det ingav respekt det.

Men våra tjejer ville annat och ville mest denna dag
Matchen var annars hyfsat jämn dom första 20 minuterna, därefter var det Ljungby som förde matchen.
Tack vare en riktig tavla i vårt försvarsarbete, den enda under hela matchen, kom gästernas stjärna Sara Blixth helt fri med Basan i mål, Sara som är väldigt rutinerad gjorde inga misstag utan placera enkelt bollen i mål, detta i minut 37.
Knappt hade vi gjort avspark innan kvitteringen var ett faktum, avspark bakåt, bollen fram till en fristående Tuva H som hade alla tid i världen att lägga bollen till rätta och sen dräpa in bollen i mål bakom en chanslös Astrid i gästernas bur. Är det någon som kan dra iväg sådana häxpipor så är det Tuva H, fantastiskt mål!
Andra halvlek började lite som första, lite ställningskrig kring mittplan och mycket felpass från båda lagen, men efter en kvart tog vi tag i spelet igen och återigen förde spelet.

Så i minut 76 och via en briljant passning från Moas känsliga högerfot kom Tuva P fri (igen), denna gång gjorde hon inget misstag utan satte bollen stensäkert bakom gästernas målvakt.
Det var inte bara Tuva P som hade flera frilägen, Hanna hade ett där hon showade bort backen på kortlinjen för att sen sätta skottet 8cm på fel sida om stolpen. Den finten på kortlinjen var matchen behållning, synd bara att skottet gick precis utanför. Men bästa chansen med öppet mål hade Tilda I, hon fick bollen vid straffpunkten, men precis när hon skulle avlossa skottet studsade bollen upp lite så Tilda fick för mycket fot under bollen och den for sju meter över ribban.

Idag spelade vi som ett lag och idag spelade vi hela matchen för varandra, jag skulle kunna ge min blomma till alla, men jag väljer en. Idag ger jag blomman till planens absolut bästa spelare, hon slet, hon jobbade, hon vann boll, och hon krigade i varenda närkamp, utöver att hon gjorde ett fantastiskt mål var hon dessutom outtröttlig, nämligen Tuva Haglund! Otroligt bra spelat Tuva, jag är imponerad!
O så lite fakta
Ljungby IF – Bors SK 2-1 (1-1)
0-1 i minut 37 Sara Blixth
1-1 i minut 38 Tuva Haglund med en häxpipa
2-1 i minut 76 Tuva Persson, assist med en briljant passning Moa Alahannu
Avslut totalt: 12-10 (3-5)
Av dom på mål: 8-3 (3-3)
Frisparkar: 12-3 (6-1)
Hörnor: 6-1 (2-1)
Gula kort: 1-1 Tuva Persson LIF, Alicia Arthursson BSK
Publik: 97 personer
Nu njuter vi idag också för att imorgon börja fokusera på matchen på onsdag
Då gästas vi nämligen av div1-laget IFK Värnamo i åttondelsfinalen av årets Toyota Cup.
Matchstart 19:00, hoppas du vill komma och stötta oss, för det lär vi nog behöva.
Då vi spelar i div3 och dom i div1 har vi två handikapp straffar på dom som måste slås under första halvlek, spännande att se hur vi förvaltar dom och hur våra gäster reagerar om vi lyckas sätta båda. Onsdag 19:00 på Lagavallen, glöm inte det!
Fler bilder från matchen hittar du HÄR
Vid pennan och bakom kameran:
Nico Eremidis
Jag vill betona att de åsikter som framförs i referatet är mina egna och speglar inte alltid föreningens. För eventuella fel och brister kan ingen klandras utöver undertecknad.



Vårens sista torsdagsklubb!
⚽️ TRÄFFPUNKT LAGAVALLEN ⚽️ Säsongens sista Torsdagsklubben. Sedan tar vi paus och återkommer i augusti. Så tveka inte. Kom hit. Prata en stund. Alla är

Tabelltvåan gästar Lagavallen!
Efter två bortamatcher på rad där det blev vinst mot Saxemara med 2-0 och tyvärr förlust mot Kosta med 2-0 är det återigen dags för