Ljungby IF
Hjärta - Stolthet - Tradition
Ljungby IF
Hjärta - Stolthet - Tradition

Damerna utslagna ur Toyota Cup!

maj 8, 2026
1_NIC1731

Så blev vårt fantastiska Damlag utslaget ur Toyota Cup 2026 av ett duktigt WIK/SIS på ett fint Vaggeryds IP igår kväll, slutresultatet skrevs till 3-1 efter 2-0 i halvtid.

Ingen kan säga annat än att första halvlek gick till hemmalaget, vi försökte mest att hitta varandra med svåra bollar som enkelt bröts av hemmalagets starka försvar.
1-0 kom redan i minut 7, på ett strålande bra inlägg drog hemmalagets Altrina Peci till på helvolley och dundrade in bollen bakom en chanslös Jenny i mål, men hur kunde vi låta Altrina stå så ensam och fri?

2-0 kom i minut 26 efter en hörna, det blev lite ”kalabaliken i Bender” i vårt försvar och hemmalaget fick inte bara en utan två chanser att peta in bollen bakom Jenny i mål, sist på bollen var hemmalagets kanske bästa spelare Veronika Råvik. Därifrån jag stod tyckte jag att vi var lite för passiva, vi borde nog kunnat vara lite tuffare och fått bort bollen i tid.
Första halvlek gick absolut till WIK/SIS utan tvekan, men andra halvlek 100 % till oss, men hur vi än försökte kunde vi inte komma igenom hemmalagets starka försvar, och lyckades vi någon gång komma igenom så stod hemmalagets duktiga målvakt som en mur i vägen.

Och chanser skapade vi, men vi kunde tyvärr inte förvalta någon av dom i mål idag, ibland har man sådana dagar.
Hoppet tändes i minut 72 när Tindra tog sig in i gästerna straffområde och blev fälld, domaren tvekade lite med bestämde sig för straff. Nu fick vi chansen att komma in i matchen, Elonida satte straffen stensäkert i mål och vi fick energi att trycka på ännu mer vilket vi också gjorde, starkt påhejade av tränarstaben från kanten.

Den energin försvann i minut 81, ett missförstånd i vårt försvar gav Mejha Karlsson öppen gata mot vårt mål och den missade hon inte, rullgardinen ner. Jag är säker på att vi hade hunnit kvittera om vi inte råkat ut för det sista målet, hemmalaget hade nämligen inte haft någonting framåt under andra halvlek, men det är som det är och den som gör flest mål vinner, WIK/SIS vann matchen på deras första halvlek, det gratulerar vi dom för och önskar dom lycka till i det fortsatta cupspelet, nu släpper vi cupen och fokuserar till 100 % på seriespelet så får vi se hur långt det bär.
I går lyste en spelare mer än alla andra spelare på plan, hon var överallt, hon hade en energi jag inte sett tidigare i år, hon jobbade och slet för tre igår, henne ger jag min blomma idag, hon heter Tintin Westerberg, hon var planens bästa spelare igår i mina ögon! Bra jobbat Tintin.
O så lite fakta
WIK/SIS – Ljungby IF 3-1 (2-0)
1-0 i minut 7 Altrina Peci (helvollye i mål, väldigt snyggt!)
2-0 i minut 26 Veronika Råvik
2-1 i minut 73 Elonida Dautaj på straff
3-1 i minut 81 Mehja Karlsson solo mål

Avslut totalt: 8-10 (6-2)
Av dom på mål: 5-5 (4-2)
Frisparkar: 3-10 (1-5)
Hörnor: 4-5 (2-1)
Varningar: 2-1 Mejha Karlsson WIK/SIS, Elonida Dautaj x2
Publik: Ca 63 personer och jag tror att jag såg två hundar också

Nu glömmer vi denna match så fort som möjligt och börjar fokusera på söndagens seriematch borta mot bästa grannen från söder Älmhults IF.
Har du inget för dig så ta en sväng ner och heja fram våra fantastiska tjejer, matchstart på söndag 13:00.

Vill du se fler bilder från matchen så finns dom HÄR

Vid pennan och bakom kameran:
Nico Eremidis

Jag vill betona att de åsikter som framförs i referatet är mina egna och speglar inte alltid föreningens. För eventuella fel och brister kan ingen klandras utöver undertecknad.

Dela på sociala medier
Facebook
Twitter
Andra artiklar du kanske gillar

Vårens sista torsdagsklubb!

⚽️ TRÄFFPUNKT LAGAVALLEN ⚽️ Säsongens sista Torsdagsklubben. Sedan tar vi paus och återkommer i augusti. Så tveka inte. Kom hit. Prata en stund. Alla är

Läs mer »