Logga in
Hjärta - Stolthet - Tradition
ljungby-logo-liggande-rgb

Ljungby Kommun

Ljungby är den lilla staden där det är nära till allt, vilket också skapar tid över till familj och fritid. Och när man vill åka iväg finns både E4 och väg 25 precis utanför stadsgränsen.

I Ljungby kommun bor drygt 28 000 personer. Största tätorterna är Ljungby, Lagan, Ryssby och Lidhult. Inom kommunen finns 22 mindre orter där cirka hälften av kommuninvånarna är bosatta. På flera av dessa orter finns det skolor och förskolor. Även ett par av kommunens boenden för äldre finns utanför tätorten. Liksom många företag.

Ljungby kommun är en plats som tar upp rejält med yta av Småland och Kronobergs län. Inom våra kommungränser ryms cirka 28 000 invånare, mängder med sjöar och ett varierande näringsliv. Vi har ett aktivt kulturliv och föreningsliv. I utbudet ryms också högskoleutbildningar som i flera fall är skräddarsydda för det lokala näringslivet och den offentliga sektorn. Det finns numera också en sjuksköterskeutbildning.

Centrumhandeln kombineras med butiker och restauranger som är lokaliserade vid den norra infarten till Ljungby vid E4.

Vi stoltserar med ett sagomuseum och en sagobygd som finns med i Unescos register över goda metodiska exempel på hur man kan arbeta med att trygga immateriella kulturarv, i vårt fall, den muntliga berättartraditionen.

Ljungby kommun har ett mycket aktivt föreningsliv. I kommunen finns drygt 225 föreningar. Idrotten är en stor del av föreningslivet.