Logga in
Hjärta - Stolthet - Tradition
Ljungby IF
Hjärta - Stolthet - Tradition

Förlust för damerna i sista seriematchen!

oktober 9, 2023
1_NIC7470

Det blev noll poäng med hem ifrån bortamatchen mot redan klara seriesegrarna Tingsryd i går, siffrorna skrevs till 3-1 efter 1-0 i halvtid.
Matchen gällde inte något för nått av lagen då Tingsryd redan säkrat seriesegern föra helgen precis som vi säkrade vår fjärdeplats, det var med andra ord bara äran att spela för.

Det blev en riktigt bra första halvlek från vår sida, vi låg tätt på våra motspelare och lät dom aldrig komma igång med sitt snabba passningsspel, vi var där och störde hela tiden.
Trots det tog dom ledningen med 1-0 i minut 24, inte för att dom skapade läget utan för att vi slarvade i eget straffområde och vips blev hemmalagets Lisa Almkvist fri med Vera från straffpunkten, lite som att få en straffspark, Lisa placerade bollen enkelt i mål.
Strax därefter blev Tingsryds skyttedrottning Clara Henningsson fri not Vera, men hennes skott hamnade i burgaveln. Vi hade också ett par riktigt fina lägen, men tyvärr träffade skotten ett ben eller så gick det utanför.

Andra halvlek sjönk motivationen hos våra tjejer lite i takt med temperaturen ute, det var kallt som i Sibirien kändes det som, och i och med underläge i en betydelselös match så tog vi inte jobbet som i första. Det gav Tingsryd tid att börja spela sitt kortpassningsspel som dom gör bäst i serien, vi blev lite som statister. Det tog endast en minut in i halvleken innan 2-0 lyste upp tavlan. Det var skyttedrottningen Clara som dundrade in bollen i Veras högra kryss.
Vi skall tacka Vera att det inte rann iväg siffermässigt även om den där Clara blev frispelad nio minuter senare och rundade Vera innan hon enkelt bredsidade bollen i mål.

Under dom 10 sista kom vi åter in i matchen, jag vet inte om det var för att hemmalaget var nöjda med 3-0 eller om vi hittade krafter någonstans i snålblåsten.
I minut 71 blev Tuva P frispelad från halvplan, ensam med målvakten gjorde hon det enkelt och petade in 3-1.

Vi skapade ytterligare ett par fina lägen för att snygga till siffrorna men Tingsryds försvar satte stopp för dom anfallen.
Vi tar av oss hatten och gratulerar Tingsryd till den välförtjänta seriesegern, dom är det absolut bästa laget vi mött i årets serie.
Jag delar inte ut någon blomma idag, alla kan bättre, mycket bättre.
O så lite statistik
Tingsryd United FC – Ljungby IF 3-1 (1-0)
1-0 i minut 24 Lisa Almkvist
2-0 i minut 46 Clara Henningsson
3-0 i minut 55 Clara Henningsson
3-1 i minut 71 Tuva Persson
Avslut totalt: 16-11 (7-9)
Av dom på mål: 10-6 (4-5)
Frisparkar: 5-5 (4-4)
Hörnor:  3-2 (2-1)
Publik: ca 98

Vill du se fler bilder från matchen klickar du HÄR

Det var allt för i år, vi har klarat oss galant i årets serie, vi har placerat oss där jag trodde att vi skulle, på övre halvan. Visst har vi haft någon djupdykning men vi har alltid kommit igen. Vi ar tagit poäng mot alla lag utom Tingsryd, inget lag har vunnit stort mot oss och vi har inte släppt in många mål. Vi kunde däremot ha gjort lite fler mål på alla målchanser vi skapat, men vi får träna på det till nästa år.
Tack för att ni följt oss under året och på återseende

Vid pennan och bakom kameran:
Nico Eremidis

Jag vill betona att de åsikter som framförs i referatet är mina egna och speglar inte alltid föreningens. För eventuella fel och brister kan ingen klandras utöver undertecknad.

Dela på sociala medier