Logga in

mars 26, 2024
1_NIC7748

Damlaget 2024

Hej! Då börjar vi närma oss seriestarten, om några veckor hoppas vi kunna spela vår hemmapremiär på Lagavallen A-plan, vi håller tummarna att vädergudarna är med oss.

Men vi har faktiskt håll igång sen december månad.
Vi har spelat tre inomhuscuper och ett antal träningsmatcher. Vi började med Sparbankscupen i Markaryd där vi gick till final men förlorade finalen på straffar mot FC Lagan, aldrig hört talas om den klubben tidigare men dom kommer från Laholm med omnejd om jag inte mins fel.
Nästa cupäventyr var i Älmhult, även där avancerade vi till final men där blev Älmhult lite försvåra och vann helt rättvist med 2-0.
Tredje cupäventyret var i Gnosjö, en mycket trevlig cup med bara damlag, men med en märklig lottning där vi som spelade på förmiddagen fick en väntan på tre timmar, det är inte okej.
Men till final kom vi igen, och återigen förlorade vi på straffar mot ”Byhåla GoIF” som dom kallade sig den dagen, normalt heter dom Rås LB.
Där tog inomhusäventyret slut och tre cuper lagda till historien.

Träningsmatcherna tog vid och vår första match skulle ha spelats den 25e februari, tyvärr lämnade Torpa FF som vi skulle ha mött återbud ett par dagar innan match.
Första matchen blev istället mot grannen Alvesta GoIF, den matchen vann vi med 4-1.
Efter att ha spelat lite som "kalvar på grönbete" i första halvlek tog vi oss samman och spelade riktigt bra i den andra. Målskyttar Elonida Dautaj 2, Hanna Otterholm 2
Ljungby IF – Alvesta GoIF 4-1 (2-1)
Avslut: 20-4 (9-2)
Av dom på mål: 15-3 (7-2)
Frisparkar: 2-5 (2-3)
Hörnor: 7-4 (4-4)
Varningar: Hanna O, Tintin och Tuva H
1-0 Elonida Dautaj, assist Hanna Otterholm
1-1 Thilde Einarsson
2-1 Elonida Dautaj, assist Tuva Persson
3-1 Hanna Otterholm solomål
4-1 Hanna Otterholm, assist Almasa Pandzic på hörna

Tredje träningsmatchen skulle varit mot Hanaskogs IS,  dom lämnade också återbud och det med hela åtta dagar innan matchen skulle spelas, orsak, många skador i sitt lag.

Fjärde träningsmatchen blev dessbättre av, en svinkall söndag bar det iväg till Växjö en söndag och match mot Växjö BK.
Även den matchen gick vi segrande ur, denna gång med 0-2, målskyttar Moa Alahannu och Almasa Pandzic
Det jag kommer ihåg från den matchen var att det var årets kallaste dag och att vi alla utanför plan nästan frös ihjäl.
Växjö BK – Ljungby IF 0-2 (0-1)
Avslut: 10-7 (5-4)
Av dom på mål: 4-3 (3-2)
Frisparkar: 3-4 (2-2)
Hörnor: 7-4 (2-4)
Rött kort: Nora L
0-1 Moa Alahannu, assist Elonida Dautaj
0-2 Almasa Pandzic, Elonida Dautaj

Så till den femte träningsmatchen, till den bar det iväg till Tingsryd, dom som vann vår serie 2023 på ett övertygande sätt, Tingsryd United FC.
Och där kom årets första förlust med 3-2, sätt till hela matchen så var det inte mycket att säga om deras seger.
Men det fanns ljusglimtar i matchen som verkligen gör en glad, efter att ha startat båda halvlekarna mindre bra, milt sagt, så kom vi in i matchen ordentligt, enligt mitt tycke tog vi till och med över spelet sista 15 i båda halvlekarna, dessutom gjorde vi två fantastiska mål.
Första målet som Tuva Persson gjorde från 35 meter på volley, andra var inte mycket sämre, från 20 meter i full fart en klockren vrist ribba in, fantastiska mål.
Vi missade också en straff, eller två, för vi fick lägga om straffen då målvakten rörde sig för tidigt.
Tingsryd United FC – Ljungby IF 3-2 (2-1)
Avslut: 17-13 (8-5)
Av dom på mål: 8-10 (4-4)
Frisparkar: 5-3 (1-2)
Hörnor: 5-8 (4-4)
1-0 på nick efter hörna Smilla Åkesson
1-1 Tuva Persson från 35 meter och 7 centimeter, assist Kajsa Persson
2-1 Moa Ekstrand
2-2 Tuva Persson, assist Almasa Pandzic
3-2 Lisa Almkvist

Så till helgen som gått och matchen mot IFK Osby, den vann vi med 4-1, och även denna match blandar vi och ger. Vi spelar långa stunder mycket bra och rörlig fotboll för att stunder vara under isen. IFK Osby är ett mycket bra spelande lag och när vi inte var påkopplade var det dom som förde matchen, som tur är var vi effektiva framför målet.
Ljungby IF – IFK Osby 4-1 (2-0)
Avslut: 12-7 (6-5)
Av dom på mål: 7-5 (3-2)
Frisparkar: 2-7 (0-5)
Hörnor: 4-4 (4-1)
Gula kort: Alice Krafth LIF, Liv Kronqvist och Amanda Andersson Osby
1-0 Tuva Persson, assist Lovisa Kronvall
2-0 Hanna Otterholm på nick (hon nickade även i stolpen och fick utgå en stund) på hörna av Almasa Pandzic
3-0 Almasa Pandzic, som jag har väntat på att hon skall avfyra den där vänstern, assist Kajsa Persson
3-1 Ebba Svensson, frispark direkt i mål
4-1 Almasa Pandzic, återigen den där vänsterfoten

Då har ni blivit uppdaterade vad Damlaget har haft för sig fram till idag, till helgen får tjejerna en ledig långhelg för att nästa helg bege sig till Öland och ett litet träningsläger.
Där kommer dom att möta Kalmar AIK på Ekerum Park 10:00 på lördag, veckan därpå startar seriespelet, till dess önskar jag er alla en Glad Påsk!

//Nico Eremidis

PS: Vill ni se lite bilder från träningsmatcherna klickar ni HÄR

Dela på sociala medier
Andra artiklar du kanske gillar